Scholieren bezoeken Eyckenstein
2016-06
Dit voorjaar hebben 1070 basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 uit de gemeente De Bilt meegedaan aan een project over Buitenplaatsen, georganiseerd door Landschap Erfgoed Utrecht en KunstCentraal in samenwerking met jeugdtheaterschool Masquerade en Landgoed Eyckenstein.
Tijdens een schoolles ontdekten leerlingen waarom rijke stadsbewoners vroeger riante zomerverblijven bouwden. Weg uit de stinkende stad genoten de eigenaren in de zomermaanden van de rust, ruimte en natuur. Dikwijls nodigden zij interessante vrienden en kunstenaars uit die hun gastheer bedankten in een zogenaamd ‘liber amicorum’, een soort vriendenboek.
In de periode van 30 mei tot 16 juni bezochten 38 schoolklassen Eyckenstein en het Springerpark zodat de leerlingen zelf konden beleven hoe inspirerend dat kan zijn en werden ze aangespoord hun eigen Liber Amicorum te maken.
De leerlingen en hun begeleiders werden op Eyckenstein ontvangen door Willem Carel baron van Boetzelaer (1845 – 1934) (gespeeld door Rick Schellinkhout) en zijn echtgenote Margaretha Nicolasina barones van Boetzelaer – van Schuylenburch (1852 – 1930) (gespeeld door Jolijn Zwart).
Zij gaven de leerlingen een prachtige rondleiding door het in 1880 aangelegde Springerpark, waar de leerlingen al verrassend veel details van de Engelse Landschapsstijl wisten te herkennen. In het park maakten ze kennis met Camille Claudelle, een schilder, en Jacob van Ruysdael, een dichter. De kinderen werden uitgedaagd een detailtekening te maken en nadat de dichter en de baron zelf een gedicht hadden voorgedragen, werden ze erop uitgestuurd een inspirerend plekje op te zoeken en zelf ook een gedicht te schrijven. De kinderen deden heel enthousiast mee en het was mooi om te zien hoe spontaan ze hun zelfgemaakte gedichten wilden voordragen.
Na een bezoek van ruim een uur gingen de leerlingen, uitgewuifd door de baron en barones, weer op de fiets richting school.
Alle partijen waren erg tevreden over het verloop van het project en willen graag dit project in de toekomst herhalen.