Scholieren met project Buitenplaatsen op Eyckenstein

2022-06

Bijna elk jaar organiseren Stichting Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht, in samenwerking met het KunstenHuis Theaterschool Masquerade en Eyckenstein het project Buitenplaatsen voor scholen. Zo brachten verspreid over de maanden mei en juni ruim 600 kinderen uit de groepen 7 en 8 van vijftien Biltse scholen een bezoek aan Eyckenstein.

 

Aangekomen bij de grote schuur werd elke groep kinderen ontvangen door Mr. Willem Carel baron van Boetzelaer (1845-1934) en zijn vrouw Margaretha Nicolasina barones van Boetzelaer-van Schuylenburch (1852-1930), gespeeld door de acteurs Rick Schellinkhout en Jolijn Zwart van KunstenHuis Theaterschool Masquerade.

Tijdens de ontvangst werden ook de gedragsregels meegedeeld. Voor het stellen van een vraag steek je ‘je vinger ten hemelen’ en zeg je: “Pardon baron” (of “barones”).

 

Alsof de kinderen in de tijd terug gingen, kregen ze van de baron en barones een leerzame (en ludieke) rondleiding door het park, waarbij ze moeilijke vragen mochten oplossen, zoals hoe oud een bepaalde boom was en wie het park heeft ontworpen. Bij het Tuinprieel (waar de echte baron en barones honderd jaar geleden ’s zondags thee dronken) las de barones haar zelfgemaakte gedicht over Eyckenstein voor, waarna de kinderen de opdracht kregen twee-aan-twee ook een gedicht over Eyckenstein te schrijven.

Na een gedicht van de barones krijgen ook de kinderen opdracht om twee-aan-twee een gedicht te schrijven.

 

Na drie kwartier zat de rondleiding er helaas op, want de volgende groep kinderen was alweer in aantocht.

 

Stichting Kunst Centraal helpt scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de provincie Utrecht om cultuureducatie een structurele plek te geven in hun curriculum. De stichting stelt daarbij steeds duidelijke leerdoelen. In het project Buitenplaatsen zijn de leerdoelen:

  • De leerlingen leren wat buitenplaatsen zijn en hoe deze zijn ontstaan.
  • De leerlingen onderzoeken en bedenken welke waarde dit culturele erfgoed heeft voor hun omgeving en henzelf.
  • De leerlingen denken na over wat zij waardevol vinden aan hun buitenplaats en wat zij erover willen vertellen aan anderen.