Studenten van Wageningen Universiteit op Eyckenstein
2024-03
Hoe beheer je in de huidige tijd een particulier eigendom? Voor de tweede keer was er een groep studenten van Wageningen Universiteit op Eyckenstein om daarmee kennis te maken.
In 2018 ontvingen we zestig studenten met de opdracht: ‘Schrijf een businessplan voor Landgoed Eyckenstein’. “Een onvergetelijke gebeurtenis”, schreef Jim van Laar van de Leerstoelgroep Bos- en natuurbeleid van Wageningen Universiteit, die het bezoek organiseerde. Voor hem was dit aanleiding voor een tweede bezoek. Op 13 februari dit jaar brachten zo’n veertig studenten in de morgen een bezoek aan Eyckenstein, om te leren hoe een particulier eigendom in de huidige tijd beheerd wordt en wat er nodig is om het in stand te houden, ook met de bedoeling natuurlijk om ze enthousiast te maken. Van Laar: “Voor veel studenten is particulier landgoedbeheer onbekend.”
De morgen begon met een presentatie in de monumentale Oranjerie over het beheer van Landgoed Eyckenstein, gegeven door Otto van Boetzelaer. Otto zette meteen stevig in met onderwerpen als: steeds toenemende recreatiedruk op de natuur, belastingproblematiek en box 3, moeizaam te verkrijgen subsidies, complexe regelgeving en dergelijke. Hiermee werd duidelijk dat het beheer van een landgoed bepaald niet eenvoudig is. Het onderwerp bleek de studenten te prikkelen: na enige aarzeling barstten zij los met een veelheid aan scherpe vragen.
Na de presentatie volgde een luchtiger deel van dit bezoek. Verdeeld in twee groepen kregen de studenten buiten een rondleiding, de ene groep onder leiding van Otto en Lex van Boetzelaer en de andere groep onder leiding van Barbara en Matthias van Boetzelaer. Ze maakten daar kennis met de biologische moestuin met twee monumentale kassen, het historische Springerpark in de Engelse landschapsstijl, eeuwen oude bomen, gerestaureerde knuppelbruggen, enz. In het park gaf één van de vrijwilligers, die daar hout aan het koven en opstapelen waren, een toelichting op al het werk wat ze elke dinsdag op het landgoed verrichten.
Wilt u weten wat er deze dag allemaal aan de orde is geweest? Kijkt u dan in de ‘woordwolk’, waar de studenten mee kwamen.
Na deze inspirerende dag konden de studenten weer aan de slag met het uitwerken van hun verdienmodellen tot ondernemingsplannen, die ze op de universiteit mochten presenteren.